اموزش رده بندی سنی فیلم و سریال برای کاربران سیمای صدف

  1. درجه G یا General برای تمامی مخاطبین
  2. درجه M یا Mature برای مخاطبین بزرگسال
  3. درجه R یا Restricted برای مخاطبین 16 سال به بالا، کمتر از 16 سال با نظارت والدین
  4. درجه X برای مخاطبین 16 سال به بالا

درجه بندی جدید

گرچه آثار رده G مناسب برای تماشای کودکان بوده، اما این بدین معنی نیست که این رده مختص کارتون و انیمیشن است. از بهترین فیلم‌های این رده می توان به اثر موزیکال The Sound Of Music ساخته رابرت وایز (Robert Wise) در سال 1965 اشاره کرد که با حضور هنرمندانی مانند جولی اندروز (Julie Andrews) و کریستوفر پلامر (Christopher Plummer) و فروش 286 میلیون دلاری (در حدود 2.2 میلیارد تومان اواسط دهه 1340 شمسی و 3700 میلیارد تومان فعلی)، نام خود را به عنوان یکی از بهترین و پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان ثبت نمود.

 

PG

در فیلم‌های رده PG برخی سکانس‌ها ممکن است حاوی صحنه‌هایی باشد که برای کودکان مناسب نیست. والدین موظف هستند پیش از نمایش فیلم برای کودکان، در خصوص محتوای موجود در آن تحقیق کرده و در صورت تایید، آن را برای کودکان به نمایش بگذارند. البته سکانس‌های موجود در فیلم های رده PG حساس نبوده و ادبیات و صحنه‌های آزار دهنده در آن وجود ندارد. فیلم Maleficent: Mistress of Evil که در جمع بهترین فیلم های 2019 قرار می گیرد یکی از آثار با رده بندی PG است.

 

هرچند بسیاری از فیلم های درجه PG را آثار انیمیشن و کارتون تشکیل می دهند، اما آثار مناسب برای بزرگسالان نیز در آن حضور دارد. به عنوان مثال قسمت اول فیلم جومانجی در سال 1995 ساخته جو جانستون (Joe Johnston) با بازی رابین ویلیامز فقید نیز یکی از بهترین فیلم رده PG تاریخ به حساب می آید.

 

 

PG-13

در فیلم های رده PG-13 سکانس‌های حاوی خشونت، برهنگی، ادبیات خشن و یا استعمال مواد مخدر وجود داشته، اما به شدت فیلم های رده R نیست. به همین دلیل والدین موظف به نظارت بر کودکان کمتر از 13 سال برای مشاهده این فیلم ها هستند. برخی از انیمیشن ها نیز که مخاطبان عمومی و بزرگسال داشته نیز در این رده قرار می گیرند. فیلم Avengers: EndGame که عنوان پرفروش ترین فیلم 2019 را به خود اختصاص داد، از فیلم های رده PG-13 است.

فیلم های رده PG-13 عمومیت بیشتری داشته و بسیاری از آثار سینمای جهان که در جمع پرفروش ترین های سال حاضر می شوند، در این درجه بندی سنی فیلم ها قرار می گیرند. از بهترین آثاری که در درجه بندی سنی فیلم ها رده PG-13 را به خود اختصاص دادند می توان به مواردی مانند فورست گامپ در سال 1994 میلادی با بازی تام هنکس، پلنگ سیاه (یا Black Panther) در سال 2018 میلادی و تایتانیک در سال 1999 میلادی اشاره کرد.

 

R

فیلم های رده R از نگاه کارشناسان MPAA و CARA، حاوی سکانس‌هایی است که مناسب برای افراد بزرگسال است. در این فیلم ها صحنه هایی از خشونت نسبتا شدید، ادبیات زننده، برهنگی مربوط به روابط جنسی و استعمال مواد مخدر وجود داشته و والدین موظف به نظارت برای تماشای اینگونه فیلم ها برای فرزندان کمتر از 17 سال خود هستند. این فیلم ها به طور کلی برای کودکان مناسب نبوده و والدین نباید به همراه فرزندان کمتر از 13 سال خود به تماشای این فیلم ها بروند. فیلم Parasite ساخته بونگ جون هو (Bong Joon Ho) که موفق به حضور در جمع نامزد های گوردن گلوب شده، یکی از بهترین فیلم های رده R سال 2019 به حساب می آید.

فیلم های کمدی و عاشقانه و ترسناک جهان و عموما بهترین فیلم های تاریخ سینما معمولا در این رده قرار می گیرند. از بهترین فیلم های رده R تاریخ سینمای جهان می توان به آثاری مانند پدرخوانده در سال 1972، میتریکس در سال 1999 و سکوت بره ها در سال 1991 از بهترین فیلم های رده R تاریخ سینمای جهان هستند.

 

NC-17

NC-17 آخرین رده در درجه بندی سنی فیلم ها و آثار سینمایی بر اساس استانداردهای MPAA است که از سال 1990 میلادی جایگزین درجه X شد. در این فیلم ها سکانس‌های حاوی خشونت بسیار شدید، برهنگی مرتبط به روابط جنسی، رفتارهای نامعقول و استعمال مواد مخدر بوده و برخی از آثار هنری کارگردانان بزرگ جهان در آن قرار می گیرند و به طور کلی تماشای آن ها برای افراد کمتر از 17 سال ممنوع هستند. ذکر این نکته ضروری است که قرار گرفتن یک اثر در رده NC-17 مترادف با نمایش روابط جنسی به صورت مستقیم نیست و آثار پورنوگرافی در حال حاضر در رده بندی فیلم ها جایگاهی نداشته و این فیلم ها در کشورهای مختلف بر اساس رده بندی های مختلفی مانند +18 یا X قرار می گیرند.